Čtyři kroky, jak své silné stránky zúročit na trhu práce

Každý člověk má své silné stránky. Dobře si je uvědomovat a rozvíjet, to ale dokáží jen někteří. Vybrat si profesi v souladu se svými talenty je přitom základním kamenem spokojenosti v práci.

„Pokud chce člověk ze sebe vydat to nejlepší a zároveň se věnovat práci, která mu dělá radost, měl by začít rozpoznáním svých talentů a silných stránek. Uvědomit si své talenty a naučit se je veřejně komunikovat, ať už na sociálních sítích, na pracovních pohovorech, nebo osobně s kolegy či spolužáky, to je základním odrazovým můstkem v osobním i pracovním rozvoji,“ řekla kariérová poradkyně projektu Samsung Tvoje šance #futureskills Petra Drahoňovská.

V bezmála ročním programu pro mladé Čechy a Slováky je využití vlastních silných stránek jednou ze stěžejních „dovedností budoucnosti“. „Cílem projektu je, aby studenti jednou dělali práci, která je bude bavit a naplňovat. Využijí-li k tomu své talenty a silné stránky, práce jim půjde s lehkostí a dosáhnou dobrých výsledků,“ míní Zuzana Mravík Zelenická, manažerka CSR programů společnosti Samsung, která je iniciátorem projektu.

KROK 1: UVĚDOMIT SI SVÉ TALENTY

Líp než jakékoli testy či rozhovory s psychologem ukáže silné stránky praxe. Není však nutné hnát se jen za silnými stránkami. Stejně důležité je poznat i činnosti, které člověku nejdou nebo se v nich necítí dobře. „Je skvělé, když nejen mladí lidé zkouší různé koníčky. Zejména v mladším věku je v pořádku, když některé záliby opouští a začínají nové. Ve chvíli, kdy najdou tu pravou aktivitu, určitě u ní sami dobrovolně zůstanou. Pokud student váhá, jaký způsob práce mu bude vyhovovat, může vyzkoušet víc brigád, různě dobrovolničit, může sám zkusit vlastní projekt, zkrátka zjistit, které aktivity mu jdou samy, což bývají právě silné stránky,“ podotkla poradkyně.

KROK 2: UMĚT O SVÝCH PLUSECH MLUVIT

Uchazeče o práci personalisté často podrobují tzv. behaviorálnímu rozhovoru. Ten vychází z předpokladu, že budoucí chování člověka lze předjímat na základě jeho chování v minulosti. Na tom, jak kandidát popíše nějakou starší událost, své reakce, řešení a výsledky, závisí jeho celkový obraz schopností a kompetencí. „Pokud si myslíte, že jste komunikativní, dobře, ale popište mi případ, kdy to bylo opravdu vidět, co jste v něm řešili, jak jste reagovali – díky tomu mohu získat reálnější obrázek o tom, jak v pracovním prostředí fungujete. Se studenty v projektu jsme hned v úvodu chtěli pojmenovat jejich silné stránky. Klíčové byly moje otevřené otázky: co, kdy, kde, proč, jak. Tím byli nuceni popisovat konkrétní situace ve větších detailech a neklouzat jen po povrchu obecných frází,“ zdůraznila Petra Drahoňovská.

KROK 3: PREZENTOVAT SVÉ TALENTY VEŘEJNĚ

Devět studentů v programu si své silné stránky potvrzuje neustále, například v realizaci vlastních společensky prospěšných projektů. „Aby dosáhli co nejlepších výsledků, v tříčlenných týmech každý zastává roli právě na základě svých silných stránek – někdo je rozený manažer a vede tým, jiný si zakládá na detailu a kreativitě, tak má na starosti komunikaci a marketing, další má silně rozvinuté logické a analytické myšlení, tak řídí technickou stránku projektu,“ vyjmenovala Zuzana Mravík Zelenická.

KROK 4: VÝBĚR STUDIA ČI PRÁCE, CO DÁVÁ SMYSL

Uvědomit si své silné stránky pomáhá lidem v jakémkoli věku činit další rozhodnutí ohledně své kariéry. Jde o celoživotní proces sebepoznávání, a co nás bavilo dřív, nemusí platit dnes. „Lidé, kteří jsou přirozeně inteligentní či jinak zruční, se dokáží naučit pracovní postupy a být mezi kolegy v dané aktivitě i úspěšní, ale celkově je ta konkrétní činnost netěší. Někdy i ve zralém věku, s novým kontextem, novou prací, nečekanou situací vyvstanou talenty, které byly dosud skryty, protože člověk neměl, jak je rozvinout. Identifikovat své silné stránky, mluvit o nich maximálně konkrétně, se zdravým sebevědomím a zúročit je na trhu práce se učíme celý život,“ uvedla Petra Drahoňovská.

PURE fest

Equal Pay Day Czech

Písecký víkend módy a designu

Ubytování v Maringotce u BIO Levandulových polí

Prací papírky

Anketa

Které jméno podle vás nejvíce rezonuje mezi návrháři?

Zoltán Tóth
41 x [13%]
Josefína Bakošová
30 x [10%]
Dominik Navrátil
60 x [19%]
Machač
27 x [9%]
Iveta Řádková
24 x [8%]
Lucie Marim
26 x [8%]
Luděk Šmehlík
25 x [8%]
Klára Nademlýnská
27 x [9%]
Beáta Rajská
27 x [9%]
Miroslav Michael Knot
27 x [9%]

Celkem hlasovalo : 314

POČASÍ
BLOG/ČEK

„Pokud nechceme slyšet pravdu, nemůže růst naše osobnost, ale jen naše ego!“

Lenka Žáčková

JDI nahoru