Prestiž učitelů v pandemii vzrostla. Stálo je to rok stresu a izolace

Povolání učitele je obecně vnímáno jako prestižní, alespoň podle žebříčků výzkumníků. Zkušenosti mladých kantorů jsou ale opačné. Stále se potýkají s předsudky a chybí jim systémová podpora v dalším vzdělávání. Jak proměnil pandemický rok vnímání profese učitele a co si z něj odnesli sami pedagogové?

Průzkum nadnárodní organizace JA Europe na přelomu roku ukázal, že až 67 procent evropských učitelů pracovalo během protiepidemických opatření ve stresu a třetina se cítila být v izolaci. „Na učitele byl během pandemie vyvíjen enormní tlak. Po uzavření škol chyběly školní materiály zpracované v digitální podobě a zprvu zmizela i jakákoli interakce učitel-žák. To je pro pedagogy velmi frustrující, jelikož obvykle mají přirozenou touhu děti co nejvíc naučit, vidět jejich reakce na probíranou látku a výuku jim přizpůsobit. Jsou zvyklí na neustálý sociální kontakt, ať se svými kolegy, nebo se studenty. Když se vše najednou ztratí, přichází prázdnota, ale také nové nápady a metody, jak výuku inovovat,“ poukázal Martin Smrž, ředitel nevládní organizace JA Czech, která se věnuje vzdělávání českých dětí a rozvoji učitelů.

Téměř 90 procent kantorů bylo přesvědčeno, že uzavření škol negativně ovlivňuje výkony žáků, a většina volala po možnostech dalšího seberozvoje, převážně v oblastech IT dovedností a hardwaru. Víc než třetina respondentů v pandemii spatřovala příležitost k novým výzvám a metodám výuky. „Snažili jsme se upravit naše programy tak, aby učitelům co nejrychleji ulehčily situaci. Výsledkem byly také pracovní listy pro studenty zdarma, vytvořené speciálně na míru on-line výuce. Zájem škol o výukové materiály ‚na dálku‘ se meziročně zvedl o 170 procent a zapojilo se přes 36 tisíc dětí,“ popsal Martin Smrž.

Podle šetření Centra pro výzkum veřejného mínění se učitelé na vysoké či základní škole stabilně umisťují v první pětce žebříčků prestiže povolání. Hned za lékaři, vědci a zdravotními sestrami. S tím však kolidují výsledky studie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, která odhalila, že až třetina mladých pedagogů uvažuje o změně školy nebo úplném opuštění oboru do jednoho roku od začátku výkonu povolání, a to především kvůli pocitům nedocenění. Mimo podprůměrných platů je demotivuje nízká úroveň pomoci při začlenění do praxe a problematická komunikace s rodiči. „Stále se naleznou lidé, kteří si myslí, že učitelé učí, protože nic jiného neumí, anebo že mají v létě dva měsíce prázdnin. Díky pandemii ale pozice učitele v očích veřejnosti posílila. Učitelské povolání denně rezonovalo médii, mnozí rodiče reálně zakusili práci učitele při domácí on-line výuce a o to víc si ji cení,“ uvedl Martin Smrž.

Role pedagoga, lektora či mentora z praxe, který dětem pomáhá vyznat se v toku informací a vede je ke správnému rozhodnutí, ještě víc nabyla na důležitosti. Osobní vedení dětem distanční výuka nenahradila. „Mnozí kantoři si svoji úlohu uvědomují a chtějí se dál vzdělávat pomocí různých programů. Velmi oceňují podporu nejen během pandemie, ale dlouhodobě i odborná školení, jejichž popularita strmě stoupá. Kromě školení k našim výukovým programům jsou oblíbeny odborné webináře a školení, které jsou zaměřeny na klíčová témata z praxe. Dále máme pozitivní ohlasy na zjednodušení výuky formou zpracovaných materiálů na daná témata. Někteří učitelé naše školení absolvují i opakovaně. Bohužel se v některých případech setkáváme s aktivním učitelem, který je ‚brzděn‘ ze strany vedení školy, což je škoda. Celkově se ale školy rychle otevírají novým formátům výuky – loni jsme zaznamenali meziroční nárůst zájmu o naše programy o 25 procent, letos už sledujeme navýšení o neuvěřitelných 330 procent,“ podotkl Martin Smrž.

V tiskové zprávě byla uvedena data z průzkumu JA Europe: JA Teacher Poll, November 2020; studie Pedagogické fakulty MU v letech 2015-2017: https://www.em.muni.cz/veda-a-vyzkum/11136-zacinajici-ucitele-netrapi-jen-platy-chybi-jim-i-podpora-systemu; a data Centra pro výzkum veřejného mínění: Prestiž povolání – červen 2019: https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c2/a4986/f9/eu190724.pdf

LUISA SPAGNOLI

VEVA PLUS - ŠKOLITEL

Nezapomínáte na školení BOZP a požární ochrany??? 

Víte, že většina z nás má povinnost absolvovat toto školení pravidelně?

Vyvarujte se případným problémům a pokutám!

Rozklikněte a hned budete vědět jak na to!

Anketa
BLOG: PARAEVROPSKÁ CESTA

Můj projekt PARAEVROPSKÁ CESTA:

21.3.2019 jsem odstartovala svůj cestovatelský projekt výletem do Vídně. Chtěla jsem navštívit všechna hlavní města zemí, která leží v Evropě, ale netušila jsem, že zakrátko bude pozastaven. Projekt jsem změnila s ohledem na zněny, které přinesla pandemie a do projektu zařadím všechny své cesty po světě, i ty do Brna. Na poslední výpravu jsem se vydala s mojí Zuz letos červenci. Bergamo, Milano a italský venkov. Bohužel 3. den večer naše cesta skončila… Zuza si zlomila nohu.

Kdo jsem?

Jsem novinářka, sociálně-právní poradce, lektorka, psychoterapeutka, máma, kamarádka, ale nikdy jsem nebyla cestovatelka. Cestování vždy bylo bohužel na samém okraji mého žebříčku aktivit, bylo prostě zbytné. Přišel čas to změnit! Cestuji podle finančních možností, ale zážitky se koupit nedají, ty fakt musíte zažít a nepotřebujete nijak velký rozpočet, podstatné je si to užít!

Lenka Žáčková

21.3. 2019 jsem se vydala do Vídně.

 

PALEC NAHORU PRO VŠECHNY ODPOVĚDNÉ!

Facebook

POČASÍ
Návštěvnost
TOPlist
JDI nahoru