Bratři Karamazovi – herecký koncert v Divadle Petra Bezruče v Ostravě

Román Fjodora Michajloviče Dostojevského Bratři Karamazovi patří k vrcholným dílům světové literatury. Nesmrtelný příběh o otcovražedném hledání pravdy měl v dramatizaci a režii Jana Holce premiéru v Divadle Petra Bezruče v Ostravě 10. prosince. Nejbližší reprízy proběhnou ještě letos, a to 13. prosince, a pak 7. a 21. ledna 2022.  Zkuste prožít spolu s Bezruči dějiny jedné rodiny a zároveň vychutnejte herecké výkony – čeká vás divoká jízda nekonečnou ruskou duší. Moderní, ale přitom vlastně bytostně klasicky zaměřená na herecké divadlo…

Román nad romány v dramatizaci a režii Jana Holce

Čtyři bratři v nebezpečné hře na život a na smrt. Hrdinové a zbabělci hledající odpovědi. Jak dodržovat pravidla, která neexistují? Kdo je vítěz a kdo poražený? A jaký to má všechno vlastně smysl? Tak trochu ďábelská podívaná s detektivní zápletkou. Tak trochu analýza každého z nás. A tak trochu životní lekce, co nás nenechá vydechnout.

Autorem dramatizace a současně režisérem inscenace je umělecký šéf Divadla Petra Bezruče Jan Holec: „Při psaní jsem vycházel ze struktury románu a jednotlivá témata a postavy mi krystalizovaly postupně. Chtěl jsem, aby adaptace byla velice kompaktní a koncentrovaná. Proto jsem ji od začátku směřoval k poměrně malému obsazení. Tím vznikl dostatečný prostor pro jednotlivé postavy. S takovou předlohou se dramatizace píše téměř sama,“ uvádí k úpravě.

Dějiny jedné rodiny potřetí u Bezručů

Bratři Karamazovi se vrací na jeviště Divadla Petra Bezruče po šetatřčiceti letech. Premiéra prvního nastudování u Bezručů měla premiéru v režii Pavla Hradila 25. září 1970. Druhé nastudování se pod názvem Velcí hříšníci uvádělo od roku 1985 v režii Pavla Palouše.

Čím uchvátil titul současného uměleckého šéfa? „Chytrou strukturou, dialogičností postav, dialogičností samotného autorova psaní, chytrým příběhem, a především kontaktem s lidskou duší. Drásá mě samota jednotlivých postav. Dostojevského člověk se naučil nevěřit v lidskou pomoc, v lidi a lidstvo a pořád se jen třese strachem o své peníze a práva, která získal. Měl za to, že je to hlavní problém jeho století. Ale on je to úplně stejně i náš problém. Ale stejně jako Dostojevskij věřím, že bratrství jednou přijde,“ dodává Jan Holec.

Všichni jsme Karamazové

Nová inscenace sází především na skvělé herecké výkony. V roli otce, Fjodora Karamazova, zosobní nejhorší lidské vlastnosti Norbert Lichý: „Karamazov je velký požitkář – co se týče žen, alkoholu, života. Miluje žít v hříchu, svoje děti zanedbává, zároveň jsou mu konkurencí v láskách, ale že by byl vysloveně negativní typ, na kterém nenajdete nic dobrého, to bych byl nerad, aby to takhle bylo vnímáno,“ zamýšlí se nad postavou Norbert Lichý.

Dmitrije, nejstaršího z bratrů, ztvární Dušan Urban (v alternaci s Lukášem Melníkem), intelektuála Ivana Ondřej Brett, ten ke své postavě říká: „Ivan je obrovská postava s velkým hereckým obloukem. Čeká nás (potažmo vás) divoká jízda nekonečnou ruskou duší. Moderní, ale přitom vlastně bytostně klasicky zaměřená na herecké divadlo.“

Jáchym Kučera hraje nenávistného sluhu/syna Smerďakova. Jako zbožného Aljošu, nejmladšího z bratrů, uvidí diváci Václava Švarce: „Aljoša je citlivý mladý muž hledající vlastní identitu. V jeho žilách koluje krev chlípného a buranského otce Karamazova, se kterou se bojí ztotožnit,“ charakterizuje roli.

Z dámského obsazení se na scéně a v kostýmech Jana Štěpánka objeví Julie Goetzová, Barbora Křupková a Yvona Stolařová. Hudbu k inscenaci složil Ivan Acher, dramaturgyní je Anna Smrčková.

Robert Rohál

Archiv Divadlo Petra Bezruče

PENNY má nové plyšáky

Pro chuť i pro zdraví

Revalid Skin Care

Anketa

Které jméno podle vás nejvíce rezonuje mezi návrháři?

Zoltán Tóth
160 x [10%]
Josefína Bakošová
138 x [8%]
Dominik Navrátil
370 x [22%]
Machač
139 x [8%]
Iveta Řádková
121 x [7%]
Lucie Marim
136 x [8%]
Luděk Šmehlík
149 x [9%]
Klára Nademlýnská
148 x [9%]
Beáta Rajská
146 x [9%]
Miroslav Michael Knot
156 x [9%]

Celkem hlasovalo : 1663

POČASÍ
BLOG/ČEK

„Náš strážný anděl se občas nemůže dívat na to, jak se ničíme, a tak nás zastaví docela drastickým způsobem. Někdy zpomalí či přímo zastaví naše fyzické tělo úrazem, který nám nedovolí konat. Jindy nám uštědří zradu přátel, abychom nešli vstříc po jejich boku vlastní zkáze!“
Lenka Žáčková

Facebook

JDI nahoru