Pandemie Covidu změnila nákupní zvyklosti i chování obchodníků

Více něž dva roky trvající pandemie Covidu a s ní spojená omezení změnila způsob nakupování a také chování obchodů a supermarketů. Nákupní zvyklosti zákazníků se měnily v průběhu času a měnil se také přístup obchodů.

Jeden větší nákup či přesun do online prostředí

Nejviditelněji se změna nákupních zvyklostí projevovala především v nákupu potravin a nezbytných věcí. První vlna vyvolala u některých lidí potřebu vytvořit si rychlé zásoby, kupovali se především trvanlivé potraviny a supermarkety je často stěží stíhaly doplňovat. V dalších vlnách už zájem o trvanlivé potraviny upadal, lidé ale změnili nákupní návyky. Dříve dělali spíše několik menších nákupů za týdne, kvůli koronaviru a snaze omezit kontakty upřednostňují nyní jeden velký nákup oproti několika menším. Lidé také vyhledávali obchody, ve kterých nebylo tolik lidí, často tak upřednostnili menší lokální prodejnu před supermarketem. Kvůli omezení kontaktu také lidé častěji platí kartou.

Řada lidí objevila nakupování v online obchodech s potravinami, nákup v online prostoru zažil obrovský boom. Na začátku pandemie dokonce musely některé online obchody omezit počet položek, které si zde můžou lidé nakoupit, aby stihly plnit poptávku. Nákup z pohodlí domova, bez rizika zaznamenal nárůst ve stovkách procent a vypadá to, že řada lidí u něj díky pohodlí a bezpečí zůstane i nadále.

Obchodníci mění přístup k zákazníkům

Na koronavirová opatření museli reagovat všichni prodejci, vyhrál ten, kdo se uměl rychle přizpůsobit vzniklé situaci a přesunout svůj prodej do online prostoru. Podle průzkumů rostl mnohdy až o tisíc procent zájem o online nákup elektroniky, zdravotních pomůcek, drogerie, doplňků stravy či ebooků. K útlumu v online nákupech došlo logicky u vstupenek či v oblasti cestování. Ztráty utrpěli také prodejci, jejichž zboží vyžaduje přímý kontakt s kupujícím a ideálně i odbornou konzultaci. Těm se snaží pomoci nová Video Call Shopping platforma s názvem zoen.shop, která vstoupila na československý trh a zareagovala tak na vzniklou situaci.

Platforma pro videonákupy: online propojení prodávajících a kupujících

Pro mnohé byla situace spojená s Covid 19 likvidační, v krizi ale také vznikaly nové projekty, které ji využili jako inspiraci a výzvu. Jedním z nich je zoen.shop. „Nápad na zoen.shop vznikl v momentě, kdy jsme se s kolegy prostřednictvím video callu radili, co pořídit k Vánocům svým blízkým. Protože byl lockdown, chyběla možnost navštívit některé kamenné obchody nebo si promluvit s prodejci k získání detailních informací o produktech. Napadlo nás, přesunout tuto možnost do online prostoru. Na začátku roku 2022 tak odstartovala all-in-one platforma pro videonákupy,“ vysvětluje Berenika Belko, COO zoen.shop.

zoen.shop: do kamenného obchodu z pohodlí domova

Zoen.shop je určený pro všechny obchody, které chtějí nabízet a prodávat své produkty online. Platforma pro videohovory pomáhá vést osobní rozhovor prodejce se zákazníkem, cílem je zaplatit za produkt přímo během rozhovoru. Služba je určena pro obchody všeho druhu s vlastním internetovým obchodem nebo i bez něj. Podobné platformy již fungují v zahraničí, například ve Velké Británii a Francii. V České a Slovenské republice se však jedná o novou službu, kterou je možné nabídnout zákazníkům. „Osobní kontakt je vhodný zejména u produktů, při kterých je nezbytná konzultace či odborné doporučení, takovým sortimentem jsou například vína, jízdní kola nebo elektronická zařízení. Zákazník nakupuje z pohodlí domova, ale dostává stejný servis jako v kamenné prodejně, je to nakupování online, ale lepší. Zákazník si produkt prohlédne v HD kvalitě prostřednictvím videa, může klást otázky. Při koupi mnoha produktů je osobní kontakt nenahraditelný,“ je přesvědčená Berenika Belko. Prodejci tak můžou své produkty zákazníkům prezentovat, vysvětlit a prodat prostřednictvím videohovoru. Zboží je pak doručeno zákazníkovi kurýrem. „Prodejce nemá žádné počáteční náklady, nemusí kupovat drahý software nebo hardware, postačí mu telefon nebo tablet s Androidem. Technická integrace je také velmi snadná,“ dodává Belko.

KUSMI TEA 28denní čajový rituál na posílení imunity

VEVA PLUS - ŠKOLITEL

Nezapomínáte na školení BOZP a požární ochrany??? 

Víte, že většina z nás má povinnost absolvovat toto školení pravidelně?

Vyvarujte se případným problémům a pokutám!

Rozklikněte a hned budete vědět jak na to!

Anketa
POČASÍ
Facebook

Návštěvnost
TOPlist
JDI nahoru