Cirk La Putyka přiváží z Fringe festivalu v Edinburghu nadšené recenze a řadu pozvání do zahraničí

Celkem šest 5/5 a dvanáct 4/5 hvězdičkových recenzí za představení Runners a Boom si přiváží domů soubor Cirk La Putyka z třítýdenního hostování na prestižní skotské divadelní přehlídce Edinburgh Festival Fringe. Nadšené ohlasy recenzentů z takových médií jako The Guardian či The Telegraph podtrhuje i úspěch u diváků - celkově obě představení vidělo v obrovské konkurenci tisíců akcí denně téměř 8 000 návštěvníků, inscenace Runners byla od poloviny srpna v divadle Zoo Southside vyprodaná a stal se z ní bez nadsázky festivalový hit. Obě inscenace také dostaly řadu pozvání do zahraničí - například do Montréalu, kolébky cirkusového umění v Severní Americe, do Hongkongu, Velké Británie a dalších zemí. Ohlasy z Edinburghu jsou tak nejlepším lákadlem na novou divadelní sezónu, ve které budou obě inscenace uváděny v pražském prostoru Jatka78. Projekt Boom, který v režii principála souboru Rostislava Nováka ml. spojuje mladé české herce, tanečníky a akrobaty se studenty Kyjevské akademie divadelního a cirkusového umění, uvidí navíc diváci od 30. září do 5. října v české premiéře. Soubor Cirk La Putyka novou divadelní sezónu odstartuje již od 3. do 16. září derniérovou sérií s další inscenací, která uspěla a měla premiéru v zahraničí, Memories of Fools z berlínského divadla Chamäleon. Vstupenky jsou v prodeji v síti GoOut, více informací na www.laputyka.cz.

O inscenaci Runners například The Guardian ve čtyřhvězdičkové recenzi napsal, že jde „o perfektní festivalový fringe koktejl.” The List v pětihvězdičkovém hodnocení pak zdůrazňuje, že jde o „cirkusovou show, která vám natrvalo změní způsob, jak se na cirkus díváte...” Představení si „zaslouženě získalo ovace ve stoje od zaujatého publika…” a Runners jsou „definicí nového diváckého hitu Fringe festivalu: jde o dynamickou inscenaci, má jednoduše pochopitelnou metaforickou sílu a strhává diváky podobně jako třeba akční film.” Theatre Reviews v pětihvězdičkové recenzi o Runners napsal: „Jde o show, která spojuje sport, cirkusové dovednosti, divadelní umění, herectví a bezchybné, na sekundu přesné, načasování. Díky tomu jde o nezapomenutelnou zkušenost… strhující, osvěžující, krásná. S finále, které přimělo všechny diváky k ovacím ve stoje…. jde o divadlo v tom nejlepším slova smyslu. Nenechte si Runners ujít, budete si je pamatovat do konce života.” The Scotsman s nadsázkou říká, že „po návštěvě představení Runners už nikdy neuvidíte stejnýma očima běhací pás v posilovně…. Herci jsou mistry v ovládání tohoto stroje.” FringeReview „velmi doporučuje tuto inscenaci… která spojuje excelentní cirkusové dovednosti a tanec do svěžího představení s originálním tématem s vynikajícími herci a performery.”

Inscenace Boom uváděná v krásném prostoru McEwan Hall od Underbelly vzbudila nadšení například u autorů z One4Review, Mumble Theatre a The Student Newspaper, kteří ji hodnotili v pětihvězdičkových recenzích například takto: „Boom představuje to, o čem je Edinburghský festival - velká nálož tvořivé energie, výjimečný talent, odvaha a originalita”, „Inscenaci prostě musíte vidět!”, „Jde o okouzlující a hluboce osobní show.” The List píše, že jde o „upřímné a velmi osobní představení.” Pro The Guardian je Boom „inspirativní ve své mladistvé energii, talentu a upřímnosti.” Dle Deadline News jde o „výjimečnou ukázku tance, akrobacie a cirkusových dovedností v doprovodu mrazivé hudby, která ohromí celou rodinu.” The Wee Review vidí Boom jako „strhující cirkus, který oslavuje věci, které máme společné.” Pro The National inscenace „odhaluje krásu zrozenou z válečné zkázy.”

Vedle recenzentů se mezi diváky objevila i řada zástupců profesionální divadelní komunity - pořadatelé festivalů, dramaturgové divadel či agenti, kteří zastupují představení v zahraničí. Výsledkem je řada jednání o hostování v zahraničí na další prestižní festivaly.

Jak podotýká principál souboru Cirk La Putyka Rosťa Novák ml., účast na takové přehlídce Fringe festival má obrovský význam i pro samotné účinkující: „Vidí, že úspěch a divácký zájem není v obrovské konkurenci automatický, že si ho musí sami tvrdě vybojovat - každý den lákat akrobacií přímo v ulicích, vylepovat plakáty a rozdávat letáky. Navíc mají šanci navštívit i další představení a načerpat inspiraci a zkušenosti.”

A na závěr vyzvedává Novák práci celého týmu: „Chtěl bych poděkovat všem, kteří se za tento úspěch zasloužili - účinkující, ale i realizační tým - produkční i propagace, kteří odvedli na našem hostování v Edinburghu obrovský kus práce.”

Cirk La Putyka svým hostováním na Fringe festivalu navázalo na své zdejší pobyty v letech 2011 (La Putyka), 2015 (Dolls) a 2017 (Batacchio). 75. ročník Edinburgh Fringe Festivalu, který je největším uměleckým festivalem na světě, proběhl od 5. do 29. srpna 2022.

Boom: česká premiéra 30. září 2022, Jatka78, dále: 1. - 5. října 2022

Runners: 30. a 31. října 2022, Jatka78

Memories of Fools: 3. - 16. září 2022, Jatka78

Audioknihy: Já, vrah 2

Prací papírky

Klenoty

Anketa

Jaké koktejly máte nejraději vy???

Mojito
199 x [11%]
Aperol spritz
185 x [10%]
Cuba Libre
191 x [10%]
Piňa Colada
185 x [10%]
Daiquiri
186 x [10%]
Margarita
188 x [10%]
Cosmopolitan
202 x [11%]
Mai-Tai
167 x [9%]
Whiskey sour
185 x [10%]
Pisco sour
192 x [10%]

Celkem hlasovalo : 1880

BLOG/ČEK

Svět je opravdu uspěchaný a my chceme, vlastně musíme, to tempo stíhat a bohužel často zapomínáme na to, že nejsme nastavení na každodenní maximální výkon. Krůček od zhroucení či vyhoření je občas většina z nás, ale stačí málo, občas se zastavit a uvědomit si, že to není luxus, ale nezbytnost!

Nastavte si povinně takové dny v každém měsíci! Věřte, že budete spokojenější, šťastnější a vlastně i výkonnější.

Lenka Žáčková

POČASÍ