Olomoucká Liška B. dokázala zaplnit prostor hereckou akcí a zdynamizovat děj hudbou a zpěvem

Kdo zná operu Leoše Janáčka Příhody Lišky Bystroušky, jejíž libreto vytvořil skladatel podle knihy Rudolfa Těsnohlídka, ten by neměl mít problém ani s novou inscenací Liška B. V pátek 19. ledna ji uvedlo v premiéře Moravské divadlo Olomouc. Už na samém začátku představení vzrůstá do vábivého oparu, které jen tak nevyvane. Je v něm něco zvířecího, lidského, živočišného a v divákovi narůstá touha či pocit prožívat staré bajky, ale v moderním rouše.

Jistě, příběh sice vychází z lyrických bajek o Lišce Bystroušce spisovatele a básníka Rudolfa Těsnohlídka, ale i tak jsem byl v očekávání a mírném napětí. Nicméně „tajnosnubná květinka“ vykvetla do podoby činoherního představení s mnoha krásnými písněmi Martina Hůly, a to mě dostalo. Jak by ne, když autory dramatizace jsou Lubomír Smékal a Miroslav Krobot, který nejnovější dílo režíroval. Ostatně v Olomouci nerežíroval poprvé – už předtím tu inscenoval Zánik samoty Berhof (premiéra proběhla 26. listopadu 2021).

Renomovaný režisér opět dokázal spolehlivou úroveň své režijní práce, která plní funkci dalšího z opěrných bodů inscenační úrovně divadla. Právě zábavné, jemně inteligentně rozvíjené a vypointované příhody tvoří jednolité a plastické představení. I bez kulis dokázal zaplnit prostor hereckou akcí a zdynamizovat děj hudbou a zpěvem.

Herecky i pěvecky mě uchvátili Jiří Přibyl, který má nejen vynikající hlas, ale sedí mu i role chlapáckého revírníka, stejně jako Kristina Herz coby líbezná liška, která je okouzlující svou vitalitou a prostotou, navíc jde o postavu s vnitřní proměnou. Ale dokonalý je i farář Zdeňka Juliny – vtipná, groteskně hravá figura, která má míru a obsah. Tu však mají i další protagonisté (Ivana Plíhalová, Tomáš Krejčí, Jan Ťoupalík, Lenka Kočišová, Marek Pešl, Lukáš Červenka, Pavel Hekela j. h., Jana Posníková) - a vlastně celý soubor, který je muzikální, sehraný a jejich hlasy výborně ladí.

Fakt je ten, že drtivá většina herců přispívá k jejímu vyjádření kázní a kulturou pohybu, plastickou řečí a vědomou službu celkovému rytmu a dechu představení. To celé spoluurčuje výrazným podílem neilustrativní dramatická hudba již zmíněného Martina Hůly a zvolená instrumentace (hudební nastudování je dílem Filipa Tailora).

Podle mého názoru je nová olomoucká inscenace Liška B. svěží, půvabná, svébytná. Navíc má šanci uspět i u mladého publika, protože je hravá, vtipná a muzikální. Navíc na ni šli její tvůrci a protagonisté od lesa, což je v tomto případě to pravé ořechové.

Robert Rohál

Foto: archiv MDO

PENNY má nové plyšáky

Pro chuť i pro zdraví

Revalid Skin Care

Anketa

Které jméno podle vás nejvíce rezonuje mezi návrháři?

Zoltán Tóth
160 x [10%]
Josefína Bakošová
138 x [8%]
Dominik Navrátil
370 x [22%]
Machač
139 x [8%]
Iveta Řádková
121 x [7%]
Lucie Marim
136 x [8%]
Luděk Šmehlík
149 x [9%]
Klára Nademlýnská
148 x [9%]
Beáta Rajská
146 x [9%]
Miroslav Michael Knot
156 x [9%]

Celkem hlasovalo : 1663

POČASÍ
BLOG/ČEK

„Náš strážný anděl se občas nemůže dívat na to, jak se ničíme, a tak nás zastaví docela drastickým způsobem. Někdy zpomalí či přímo zastaví naše fyzické tělo úrazem, který nám nedovolí konat. Jindy nám uštědří zradu přátel, abychom nešli vstříc po jejich boku vlastní zkáze!“
Lenka Žáčková

Facebook

JDI nahoru