Domů Knihy

Konec rudého člověka nejen v divadle

Příběh obyčejných lidí v době velkých historických změn je v audio novince Konec rudého člověka tragikomickou sondou do duše několika generací současné ruské společnosti. Život privilegované komunistické rodiny, který je v díle zachycen od rozpadu Sovětského svazu, v něm navenek působí poklidnou „čechovovskou atmosférou”. Ve skutečnosti tu však převládají chaos, frustrace, křivdy, zklamání a marné naděje. Mrazivá temnota, snaha o nadhled, ale i úleva v podobě svérázného humoru vynikají díky preciznímu superprodukčnímu zpracování.

Hra Daniela Majlinga Konec rudého člověka byla napsaná na motivy knihy Doba z druhé ruky, jejíž autorkou je běloruská spisovatelka a nositelka Nobelovy ceny za literaturu Světlana Alexijevičová. Úspěšná inscenace v režii Michala Vajdičky je stále v repertoáru pražského Divadla v Dlouhé a pyšní se řadou prestižních ocenění, včetně Ceny divadelní kritiky za Inscenaci roku 2022. Nejlepší činoherní inscenací roku 2022 byla zvolena také v anketě Divadelních novin.

Z jeviště za mikrofon

Uznání odborníků i veřejnosti získal rovněž představitel výrazné role majora Alexejeva Jan Vondráček. Příkladem budiž užší nominace na Cenu Thálie, ocenění za mužský herecký výkon roku v Cenách divadelní kritiky a také za mužský herecký výkon roku dle diváků portálu i-divadlo.cz. Vynikající je ale kompletní obsazení hry. Přesvědčit se o tom mohou nejen návštěvníci divadla, ale nyní i posluchači nového audio zpracování. V nahrávacím studiu se totiž herci z Divadla v Dlouhé sešli ve stejné sestavě.

Hlavu rodiny, majora Alexejeva, za jehož zdánlivě lidskou tváří se skrývá zlo vykonavatele hromadných poprav, ztvárňuje právě Jan Vondráček. Jeho ženu Marusju hraje Johanna Tesařová. V rolích dcer se představují Štěpánka Fingerhutová a Magdalena Zimová. V bohatém obsazení nechybí ani Tomáš Turek, Jan Sklenář a další hvězdy Divadla v Dlouhé.

„Pracovat s herci z Dlouhé bylo opravdu za odměnu. Inscenace sama o sobě je krásná, precizní, důvtipná. Mockrát vás rozesměje, ale taky umí opařit nebo rozplakat. A když jsme hercům sebrali divadlo a rozestavěli je do půlkruhu před mikrofony, byla jedna velká radost sledovat, jak se na nové prostředí zcela přirozeně adaptují a každou překážku proměňují v šanci zas něco vymýšlet a rozehrávat," vyzdvihuje skvělý ansámbl Petr Gojda, který se po dohodě s Michalem Vajdičkou ujal režie audio zpracování.

Rozhlasový časosběr

Audio verze inscenace je koncipovaná, jako by šlo o rozhlasový časosběrný dokument o rodině majora Alexejeva. Oproti jevištnímu pojetí má v audiu více prostoru postava novinářky v podání Kláry Oltové. Právě ta posluchače provází celým dějem. Každý obraz začíná jejím úvodním slovem. Ukotvuje dramatický příběh v čase a současně popisuje proměnu místa, ve kterém se děj odehrává. Změnou přitom prochází i sama novinářka, která se od jakési „normalizační” hlasatelky dostává přes uvolněnou, lehce podbízivou moderátorku 90. let zpět k prorežimní hlasatelce kolem roku 2013 – tedy v době, kdy současný ruský režim nabyl na síle a v tamních médiích opět přituhlo.

Rozhlasové úvodníky do audio zpracování doplnil režisér Petr Gojda. Další textové úpravy, které si adaptace díla z divadla do audia vyžádala, byly už spíše ryze praktické. Šlo především o popis situací nebo gest a pohybů, kterých si divák na divadle všimne, ovšem v audio pojetí je zapotřebí je popsat nebo vyslovit. Příkladem je pád Leninovy busty nebo mistrovská etuda Pavla Neškudly, který se snaží vysvětlit své bývalé snoubence, že jeho pokleknutí neznamenalo žádost o ruku, ale jen nutnost upravit si tkaničku. Jde o tragikomický okamžik, který tvůrci chtěli zachovat i v audiu.

Dobové zvukové prvky i divadelní hudba

Superprodukční zpracování je kromě dokonalého zvuku a hereckých výkonů založeno na jedinečných zvukových kulisách, které posluchačům přiblíží atmosféru okamžiku a vtáhnou je do děje. V audio podobě Konce rudého člověka patří k výrazným prvkům efekt dobového rádia. Starším posluchačům bude jistě povědomá původní znělka sovětského Radia Moskva. Zazní také amatérská dobová nahrávka písně Kalinka. I v audio verzi dostává prostor hudba z divadelní inscenace, kterou složil Michal Novinski. Velkou výzvou oproti divadlu byl zvukový plán, jehož autor Bojan Bojič musel vymyslet a precizně ozvučit všechny realistické efekty. Patří k nim letní bzukot hmyzu, cinkající příbory, kroky nebo třeba zvuky zavírajících se dveří.

Konec rudého člověka, nebo jeho návrat?

Ačkoliv Divadlo v Dlouhé chystalo inscenaci mnohem dříve, její premiéra proběhla shodou okolností jen pár dní po nečekaném zahájení ruské invaze na Ukrajinu. Také dlouho připravované audio zpracování se k posluchačům dostává v době, kdy je téma v souvislosti s aktuálním děním stále naléhavější.

Novinku Konec rudého člověka si již nyní mohou posluchači pořídit na www.audioteka.cz, a to jako jeden celek se stopáží dvě a čtvrt hodiny. Dílo je rovněž k dispozici členům Audioteka Klubu, tedy streamovací platformy, kde lze v rámci předplatného bez omezení poslouchat tituly z klubového katalogu.

Tvůrčí tým audio zpracování titulu Konec rudého člověka

Autorka předlohy: Světlana Alexijevičová

Scénář: Daniel Majling

Překlad: Kateřina Studená

Režie: Petr Gojda

Interpreti: Jan Vondráček, Johanna Tesařová, Štěpánka Fingerhutová, Tomáš Turek, Magdalena Zimová, Jan Sklenář, Miroslav Zavičár, Šimon Kučera, Samuel Toman, Pavel Neškudla, Marie Poulová, Klára Sedláčková Oltová, Martin Matejka, Jan Staněk

Dramaturgie: Tereza Nováková

Hudba: Michal Novinski

Sound design a zvuková postprodukce: Bojan Bojič

Mistr zvuku: Jiří Suchánek

Produkce: Lucie Laňková

Šéfproducent: Michal Sieczkowski

Natočeno ve studiu Zvukovém studiu DAMU v roce 2023.

Zvuková postprodukce: Studio BeLoud Post Production Services

PENNY má nové plyšáky

Pro chuť i pro zdraví

Revalid Skin Care

Anketa

Které jméno podle vás nejvíce rezonuje mezi návrháři?

Zoltán Tóth
160 x [10%]
Josefína Bakošová
138 x [8%]
Dominik Navrátil
370 x [22%]
Machač
139 x [8%]
Iveta Řádková
121 x [7%]
Lucie Marim
136 x [8%]
Luděk Šmehlík
149 x [9%]
Klára Nademlýnská
148 x [9%]
Beáta Rajská
146 x [9%]
Miroslav Michael Knot
156 x [9%]

Celkem hlasovalo : 1663

POČASÍ
BLOG/ČEK

„Náš strážný anděl se občas nemůže dívat na to, jak se ničíme, a tak nás zastaví docela drastickým způsobem. Někdy zpomalí či přímo zastaví naše fyzické tělo úrazem, který nám nedovolí konat. Jindy nám uštědří zradu přátel, abychom nešli vstříc po jejich boku vlastní zkáze!“
Lenka Žáčková

Facebook

JDI nahoru