Olomoucká Jenůfa je na hony vzdálená operním konvencím a tradicionalismu

Nesmrtelná hudba Leoše Janáčka, sugestivní a nadčasové drama Gabriely Preissové a velké pěvecké výkony, ale i originalita a celkové vyznění. O tom všem byla opera Jenůfa, jejíž očekávaná premiéra proběhla v pátek 15. listopadu v Moravském divadle Olomouc. V režii Veroniky Kos Loulové a týmu zaujatých spolupracovníků vzniklo dílo, které je na hony vzdálené konvencím a tradicionalismu.

Přitom nová inscenace není jen barvitý tyátr v tom nejlepším slova smyslu, ale člověk musí ocenit i odvahu tvůrců či tvůrkyň. Jejich průniky do všech obyčejných chutí i tragédií života otevírají další otázky. Odpovědí může být právě tato originální olomoucká Jenůfa s nadčasovým přesahem, který může bavit i dojímat.

Přiznám se, že když jsem deset minut před začátkem představením nakráčel do hlediště, kde jsem si měl sednout na kraj čtvrté řady, musel jsem se přiblížit až k orchestřišti. Nedalo mi, abych si neprohlédl pěkně zblízka to, co to visí nad jevištěm. Byla to Velká zeď vulby, kterou vytvořil britský výtvarník Jamie McCartney, což je v případě olomoucké inscenace Jenůfa čtyřicet nikoliv portrétů, nýbrž čtyřicet ženských zákoutí, každé s mírnými odchylkami.

Teprve až během samotného představení Jenůfa jsem si uvědomil onu vizuální i symbolickou hloubku, kterou umělec vzdává hold rozmanitosti, smyslnosti, tajuplnosti a kráse ženského těla a která byla využita i v rámci Jenůfy a jejího zaktualizovaného rozšíření. Zatímco scéna, rekvizity i oblečení (což je dílo rumunské scénografky Iriny Moscu) evokují současnost, tým doplňuje italská light designérka Fiammetta Baldiserri.

Právě spolupráce s osobnostmi mezinárodního formátu, ale i široký rozhled potvrzuje talent a odvahu režisérky, která sice míří k vysokým metám současného operního žánru, snaží se o současný pohled, který nemá žádné tabu, ale inovací je v dramatickém příběhu Jenůfy docela dost. Vyplouvá tu na povrch téma mateřství, které ale nemusí mít zdárný průběh, objevují se tu i nové postavy i proklamace, a navíc zazní v závěru úplně jiná hudba, s níž nemá Leoš Janáček nic společného.  

I když Jenůfa (či Její pastorkyně) patří k české hudební klasice a nový inscenační přístup se nemusí líbit konzervativnímu publiku, díky tomu, že plyne s emotivní hudbou Leoše Janáčka, a to v mistrovském provedení orchestru za řízení Anny Novotné Peškové, má hodně silných momentů. V premiérovém provedení jsou pěveckými hvězdami – jak jinak - excelentní sólisté a jejich výborné výkony, kde je cítit a slyšet smutek, radost, vášeň i posedlost.

JENŮFA

Olomoucká premiéra – 15.11.2024 19 hod, Moravské divadlo, Olomouc

Oficiální premiéra – 20. a 21. 11. 2024 19 hod, Národní divadlo v Brně, součást Janáčkova mezinárodního hudebního festivalu, Brno

Hudba: Leoš Janáček / Libreto: Leoš Janáček podle Gabriely Preissové / Hudební nastudování: Anna Novotná Pešková / Dirigent: Anna Novotná Pešková / Režie: Veronika Kos Loulová / Dramaturgie: Marta Ljubková / Sbormistr: Michael Dvořák / Scéna a kostýmy: Irina Moscu / Světelný design: Fiammetta Baldizer

Obsazení:

Jenůfa: Barbora Perná

Kostelnička: Eliška Gattringerová, j. h. / Yanina Ulasavets, j. h.

Laca Klemeň: Josef Moravec, j. h.

Števa Buryja: Raman Hasymau

Stařenka Buryjovka: Sylva Čmugrová, j. h.

Stárek: Jiří Přibyl

Barena: Anna Moriová

Karolka: Helena Beránková / Kateřina Popová, j. h.

Inscenace vznikla v koprodukci s Národním divadlem Brno v rámci festivalu Janáček Brno a ve spolupráci s organizací Úsměv mámy.

Robert Rohál

Foto: MDO

PENNY má nové plyšáky

Pro chuť i pro zdraví

Revalid Skin Care

Anketa

Které jméno podle vás nejvíce rezonuje mezi návrháři?

Zoltán Tóth
160 x [10%]
Josefína Bakošová
138 x [8%]
Dominik Navrátil
371 x [22%]
Machač
140 x [8%]
Iveta Řádková
122 x [7%]
Lucie Marim
136 x [8%]
Luděk Šmehlík
149 x [9%]
Klára Nademlýnská
148 x [9%]
Beáta Rajská
146 x [9%]
Miroslav Michael Knot
156 x [9%]

Celkem hlasovalo : 1666

POČASÍ
BLOG/ČEK

„Náš strážný anděl se občas nemůže dívat na to, jak se ničíme, a tak nás zastaví docela drastickým způsobem. Někdy zpomalí či přímo zastaví naše fyzické tělo úrazem, který nám nedovolí konat. Jindy nám uštědří zradu přátel, abychom nešli vstříc po jejich boku vlastní zkáze!“
Lenka Žáčková

Facebook

JDI nahoru