Olomoucká La traviata je lahůdkou, která vnáší božskou hudbu i rozličné vůně života

Na jevišti se nedá nic zastřít, pěvec je v podstatě sám s tím, co umí a co dokáže. A pokud někdo umí a předvádí „v přímém přenosu“ brilantní výkon v nadčasovém díle slavného skladatele, tak se to musí projevit i v nadšení publika. To mě napadlo při premiéře Verdiho opery La traviata na velké scéně Moravského divadla Olomouc. Bylo to v pátek 11. dubna a já měl pocit, že jsem větší hloubku a větší grády v operním světě dlouho nezažil.

Každopádně jde o silné představení, které drží pohromadě od začátku do konce, a třebaže jde o notoricky známý příběh, mám pocit, že v olomoucké inscenaci vyčaroval režisér Michal Hába z každého momentu maximum. Zvládnutí prostoru, hmoty a barev je v případě obou zásadních tvůrců - režiséra a scénografa Dragana Stojčevskiho – obdivuhodně originální. To všechno posouvá hranice dál a výš.

I když je základem geniální hudba v provedení orchestru MDO, nádherné árie a mistrovský zpěv, tady na jevišti hraje fascinujícím způsobem i vymyšlená scénografie, choreografie (Cecílie Da Costa) i kostýmy (Adriana Černá), které padnou jak hlavním protagonistům, tak sboru i baletu. Navíc na scéně není žádné „harampádí“, které by mělo evokovat něco současného. Stačí několik málo symbolů, které vnášejí vůně i pach života. Ostatně, vždycky se mi u tohoto titulu  líbilo ono propojení s románem Dáma s kaméliemi a vlastním osudem Giuseppe Verdiho. Zasvěcení vědí o čem je řeč.

Vášeň, láska a smrt, což jsou zásadní atributy jedné z nejkrásnějších oper, která v Olomouci zní impozantně. Řekl bych - podmanivá lahůdka, kterou výrazným podílem spoluurčuje takřka až magický zvuk orchestru s dirigentem Tomášem Hanákem. Inscenace, která už silou hudebního zpracování (je uváděna v původním italském libretu, které stvořil Francesco Maria Piave) je cennou divadelní produkcí.

Celé režisérsko-scénografické pojetí se mi jeví jako současné a frefné, ale přitom to není taková ta šokující operní "mánie", kdy nevíte, kdo je kdo a kde a kdy... A ještě jedna věc. I když jsem seděl včera na kraji 11. řady, představitelku Violetty – Ladu Bočkovou, j. h. - jsem miloval od první minuty. Jednak vypadá jako italská filmová hvězda Monica Bellucciová, jednak zpívá jako bohyně!

Přitom výborní jsou i pěvci Raman Hasymau (Alfrédo Dermont) i Daniel Kfelíř (Giorgio Germont), kteří předvádějí svou kvalitu v plné lesku. Vyrovnanost pěvecko-hereckých výkonů je obdivuhodná, což ocení jak publikum, tak kritická obec. Inscenace tak nevšední divadelní invence a interpretační celistvost i kázně, jakou je olomoucká La traviata, nemohla vzniknout náhodně. Může za to připravenost, zaujetí i propojení mnoha talentů celého týmu, kterému tímto gratuluji.

https://moravskedivadlo.cz/cs/opera-a-opereta/inscenace/la-traviata

Robert Rohál

Foto Tereza Valnerová/MDO

PENNY má nové plyšáky

Pro chuť i pro zdraví

Revalid Skin Care

Anketa

Které jméno podle vás nejvíce rezonuje mezi návrháři?

Zoltán Tóth
160 x [10%]
Josefína Bakošová
138 x [8%]
Dominik Navrátil
371 x [22%]
Machač
140 x [8%]
Iveta Řádková
122 x [7%]
Lucie Marim
136 x [8%]
Luděk Šmehlík
149 x [9%]
Klára Nademlýnská
148 x [9%]
Beáta Rajská
146 x [9%]
Miroslav Michael Knot
156 x [9%]

Celkem hlasovalo : 1666

POČASÍ
BLOG/ČEK

„Náš strážný anděl se občas nemůže dívat na to, jak se ničíme, a tak nás zastaví docela drastickým způsobem. Někdy zpomalí či přímo zastaví naše fyzické tělo úrazem, který nám nedovolí konat. Jindy nám uštědří zradu přátel, abychom nešli vstříc po jejich boku vlastní zkáze!“
Lenka Žáčková

Facebook

JDI nahoru