Portrét v pohybu: Zachyťte kouzlo okamžiku!

Taneční představení, procházka městem nebo dovádějící děti... Portrét v pohybu má své kouzlo: zvěčňuje chvíle, které se už nebudou opakovat! Mezi uznávané autorky, zabývající se tímto žánrem, patří lektorka Nikon školy Lucie Vysloužilová. Poradila nám, jak co nejlépe zachytit okamžik...

Portrét v pohybu působí živě a dodává fotografii nestrojenou přirozenost. „Mám ráda dynamiku ve fotce, ať je to třeba jen zdánlivě nenápadná věc jako pohyb vlasů,“ říká Lucie Vysloužilová, jejíž pozvolná cesta k fotografii započala v roce 2011 skrze kurz instruktorky bikram jógy, za nímž odletěla do Kalifornie. Postupně začala objektivem aparátu zachycovat kromě jogínek také tanečnice, baletky i modelky. Jejími snímky se jako červená nit line právě dynamika – rozvlněné oblečení, výskok, chůze...

Volba objektivu určuje mantinely

Při focení dynamického portrétu je podstatná nejen správná volba fotoaparátu, ale také komunikace s modelem.  „Je důležité se nacítit na daného člověka, vědět, co si k němu můžu dovolit. S tím se potom pojí výběr skla. Moje úplně nejoblíbenější sklo je pětatřicítka, tu využívám právě na pohyb a fashion fotografii, v poslední době jsem si hodně oblíbila i ještě širší 20 mm. Na samotný portrét mě baví ohnisko 85 mm a samozřejmě klasika padesátka. Volba objektivu vymezuje prostor mezi modelem a fotografem,“ popisuje Lucie Vysloužilová. Pokud jde o blízkého člověka nebo profesionála, jemuž nevadí vstup do osobní zóny, dobrou volbou je 35 mm, pro modela, který se stydí, lze udržet větší odstup při použití „pětaosmdesátky“. „Skla s vysokou světelností ráda používám kvůli kresbě, kterou tvoří, a důležitá je pro mě i úroveň hloubky obrazu,“ dodává talentovaná fashion a portrétní fotografka.

Pomocník v podobě sériového snímání

Oříškem bývají děti, které při dovádění často pobíhají z místa na místo, a zachytit je není jednoduché. V tomto případě je lepší si udržet odstup, protože čím jsou dále, tím pomaleji „vyběhnou“ ze záběru. Platí to i v případě běžců či tanečníků: u rychle se pohybujících objektů se scéna bleskově mění a je nemilé při prohlížení pořízených snímků zjistit, že u správně exponovaného záběru s perfektní ostrostí a úžasným výrazem chybí v obraze část ruky, nohy či dokonce obličeje. Vždy je lepší provést dodatečný výřez v počítači než smazat jinak dobrý snímek. „Snažte se člověka fotoaparátem sledovat v určitém úseku a pomocí sériového snímání pořídit více záběrů pro následný výběr toho nejlepšího. V případě fotografování přes hledáček doporučuji nezavírat druhé oko a bedlivě sledovat scénu v okolí vašeho objektu,“ dodává Filip Barták, školitel značky Nikon, která nabízí pro začínající fotografy bezzrcadlovku Z50 se sériovým snímáním s frekvencí až 11 snímků za sekundu s automatickým zaostřováním a řízením expozice.

Tvůrčí úhel pohledu

Při nastavení fotoaparátu hraje největší roli čas, ISO a závěrka. U detailů je třeba volit kratší čas, zejména z důvodu vysoké úhlové rychlosti kmitajících končetin a také pro potlačení pohybové neostrosti vzniklé držením přístroje s teleobjektivem. U portrétu pracujte s malou hloubkou ostrosti, tedy používejte malé zaclonění.

Lze také vyzkoušet různé úhly focení. Zatímco klasickým portrétům lichotí pohled z mírného nadhledu, protože zachycený člověk se zdá štíhlejší a nevytváří se dojem „dvojité brady“, u dynamických variant může být změna úhlu výrazným tvůrčím prvkem. Fotky z podhledu prodlužují končetiny a působí tak dramatičtěji – například při výskoku či běhu. Zajímavý dojem vytváří rovněž záběry exponované tzv. na výšku. Zvláště, pokud je lokace například mezi vysokými stromy či budovami, podpoříte tím kompozici a zvýrazníte velkolepost okolní scenérie – v takovém případě lze modela či modelku zachytit menšího. Zajímavé úhly pohledu umožňují fotoaparáty s výklopným LCD displejem (např. bezzrcadlovky Nikon Z50, Nikon Z6 nebo Nikon Z7).

Cvaknutím spouště to nekončí...

Výsledný snímek lze upravit v postprodukci a doladit jej k dokonalosti. „Co se týče softwaru, používám Photoshop a Lightroom. Zároveň ale nejsem příznivcem velkých zásahů do fotky, zvlášť v poslední době se čím dál víc přikláním k přirozenosti. Myslím také, že snímek by měl být dobrý už v náhledu fotoaparátu. Photoshop umí fotografii v mnoha aspektech vylepšit, barevně natónovat, ale pokud v ní chybí to podstatné, počítač to nedožene,“ myslí si Lucie Vysloužilová. Obzvlášť u dynamického portrétu je důležitá zachycená emoce, atmosféra a příběh. „Fotka může být třeba i lehce rozmazaná, ale když má ‚duši‘, více úrovní a jakýsi wow efekt, působí na mě silněji, než technicky super vyladěný obrázek. Proto foťte v první řadě srdcem, s radostí a vášní,“ uzavírá umělkyně.

PENNY má nové plyšáky

Pro chuť i pro zdraví

Revalid Skin Care

Anketa

Které jméno podle vás nejvíce rezonuje mezi návrháři?

Zoltán Tóth
160 x [10%]
Josefína Bakošová
138 x [8%]
Dominik Navrátil
370 x [22%]
Machač
139 x [8%]
Iveta Řádková
121 x [7%]
Lucie Marim
136 x [8%]
Luděk Šmehlík
149 x [9%]
Klára Nademlýnská
148 x [9%]
Beáta Rajská
146 x [9%]
Miroslav Michael Knot
156 x [9%]

Celkem hlasovalo : 1663

POČASÍ
BLOG/ČEK

„Náš strážný anděl se občas nemůže dívat na to, jak se ničíme, a tak nás zastaví docela drastickým způsobem. Někdy zpomalí či přímo zastaví naše fyzické tělo úrazem, který nám nedovolí konat. Jindy nám uštědří zradu přátel, abychom nešli vstříc po jejich boku vlastní zkáze!“
Lenka Žáčková

Facebook

JDI nahoru